domowe biuro
fot. unsplash.com

Chcesz lub musisz pracować z domu i zastanawiasz się, jak urządzić kącik do pracy,  w którym łatwiej będzie ci się skupić na obowiązkach zawodowych? Niezależnie od tego, czy będzie to osobny gabinet, aneks w salonie czy niewielkie biurko w rogu sypialni, jest kilka rzeczy, o których warto pomyśleć aranżując domowe biuro. Chociażby po to, aby było funkcjonalnym miejscem, zachęcającym do spędzania w nim czasu i motywującym do wydajnej pracy. W końcu planujesz spędzić tam co najmniej kilka godzin dziennie prawda? Poznaj nasze wskazówki dotyczące urządzenia atrakcyjnego, wygodnego domowego biura.

Jak urządzić kącik do pracy w małym mieszkaniu?

Nasz poradnik jest uniwersalny i możesz dopasować go do swojego budżetu oraz obecnych zasobów, czyli przedmiotów, które już posiadasz. Pokazujemy, jakich błędów nie popełniać urządzając kącik do pracy oraz o czym warto pomyśleć. Skupiamy się na kąciku do pracy, czyli blacie roboczym i niewielkiej przestrzeni dookoła niego. Tak, abyś mógł zadbać o najważniejsze elementy poprawiające komfort pracy w swoim domowym biurze. Bez względu na to, czy będzie to osobny gabinet czy aneks w salonie.

Lista niezbędnych rzeczy:

  • blat roboczy (najlepiej biurko, ale sprawdzi się także stół lub stolik pod laptop)
  • oświetlenie punktowe i główne (lampka na biurko i lampa stojąca lub wisząca. Ważne, aby dawały światło najbardziej zbliżone do naturalnego, o barwie neutralnej i mocy około 60W)
  • wygodne miejsce do siedzenia (fotel z regulowanym oparciem, profilowaną podpórką dla obszaru lędźwiowego kręgosłupa, miękkie, wygodne siedzisko)
  • miejsce do przechowywania (np. wisząca półka nad biurko, szafka na kółkach, komoda z szufladami)
  • miejsce na organizer (np. na dokumenty, checklisty, kalendarz, długopisy, nożyczki, chusteczki do okularów itp.)

Lista dodatkowych przedmiotów, które zwiększą komfort pracy:

  • piłka gimnastyczna (jeżeli dużo czasu spędzasz przy komputerze, pomyśl, aby  siedzieć na piłce. Zadbasz w ten sposób o swoją postawę oraz kręgosłup. Praktykują to największe filmy na świecie!)
  • podnóżek (ergonomiczny podnóżek pod stopy nie tylko ułatwi krążenie, odciąży ciało od nienaturalnej pozycji, ale także sprawi, że będziesz pracować wydajniej)
  • rośliny doniczkowe (pozytywnie wpływają na samopoczucie, oczyszczają powietrze i pomagają regulować wilgotność powietrza)
kącik do pracy
fot. unsplash.com

Urządzamy domowe biuro krok po kroku

Po pierwsze lokalizacja. Zastanawiając się nad wyborem miejsca do pracy, oprócz możliwości, które oferuje mieszkanie postaraj się wziąć pod uwagę nasłonecznienie (najlepiej pracować blisko naturalnego światła, przy oknie) oraz natężenie hałasu. Jeżeli mieszkasz sam prawdopodobnie nie musisz się przejmować tym drugim czynnikiem, jednak pracująca mama lub tata z pewnością wezmą go pod uwagę. Jeśli masz dzieci, na pewno rozważysz czy lepiej urządzić kącik do pracy zdalnej w sypialni (nawet kosztem jej intymnego uroku) czy w salonie, w którym na okrągło coś się dzieje.

Po drugie meble i akcesoria. Skorzystaj z listy, którą przygotowaliśmy i zastanów się, co warto dokupić, a co masz już do dyspozycji. Biurko, przy którym spędzisz kilka godzin dziennie przez cały tydzień to ważna inwestycja. Zadbaj o to, aby dopasować jego wysokość do twoich potrzeb oraz wygląd. W swoim domowym biurze powinieneś czuć się pozytywnie zmobilizowany do pracy, pełen wigoru, a nie smutku czy przygnębienia. Kilka półek, szuflada i regał to optymalne rozwiązanie, ale jeżeli posiadasz mało miejsca wystarczy półka nad biurkiem i szuflada na najbardziej potrzebne drobiazgi i dokumenty. Możesz również wykorzystać organizery ścienne do powieszenia notatek i przechowywania przyborów biurowych czy kreatywnych. Designerski kosz czy wazon świetnie sprawdzą się w roli pojemnika na rulony papieru, plany i mapy. Sprytnym i mobilnym rozwiązaniem na dodatkowe miejsce do przechowywania sa mini regały na kółkach z szufladami lub otwartymi półkami. Zorganizujesz w nich drobną elektronikę, papier do drukarki, papiernicze bibeloty. 

Po trzecie kolory. Odważnie wyróżnij swoje miejsce do pracy od reszty, szczególnie jeśli jest to kącik wydzielony w innym pokoju. Ścianę nad biurkiem wyłóż tapetą lub pomaluj kontrastową względem reszty ścian farbą. Pod krzesło rzuć ozdobny dywanik. To twoja strefa biznesowa. Niech będzie wyraźnie zaznaczona, dodaje ci energii, mobilizuje do pracy i stanowi granicę między życiem zawodowym, a prywatnym. Zastanów się wśród jakich barw się relaksujesz, a które pozytywnie cię nakręcają? Jeżeli kącik do pracy urządzasz w biało-szarej sypialni, może dobrym pomysłem będzie pomarańczowy akcent? I nie zapomnij o zielonych roślinach doniczkowych. Dodają życia, uroku i oczyszczają atmosferę. Dosłownie!

biurko do pracy
fot. unsplash.com

Urządzasz kącik do pracy w domu? Nie popełniaj tych błędów

Inspiracji dotyczących pomysłów na wymarzone domowe biuro znajdziemy wiele. Nie musisz jednak od razu wydawać pieniędzy na designerskie elementy wyposażenia. Oczywiście rób to, jeśli chcesz i możesz, ale przede wszystkim upewnij się, że twój kącik do pracy spełni swoją funkcję. Potem możesz do woli go udoskonalać 🙂 Chcesz być pewien, że kreujesz komfortowe, praktyczne i przytulne miejsce do pracy? Na pewno tak jest, jeśli nie popełniasz tych błędów:

  • złe oświetlenie – do wyboru masz kilka pomyłek. Za słabe, zbyt jaskrawe lub zbyt zimne światło lub źle ustawione oświetlenie i zbyt mała jego ilość. TIP: Wieczorami lub w pochmurne dni korzystaj ze światła głównego oraz punktowego, aby kontrast między miejscem pracy a otoczeniem nie męczył twoich oczu.
  • za dużo rozpraszaczy – biurko w przechodnim pokoju, w gwarnej kuchni czy salonie, w którym bawią się dzieci? Na dłuższy okres czasu to chyba nie najlepszy pomysł. Zastanów się, gdzie w domu masz najwięcej spokoju i tam postaraj się urządzić kącik do pracy.
  • wyposażenie na oko – wygląd jest bardzo ważny, ale lepiej sprawdź czy idzie w parze z wygodą zanim wydasz fortunę na designerski fotel, na którym nie usiedzisz przy komputere jednej godziny.
  • brak pomysłu na organizację dokumentów, drobnej elektroniki i akcesoriów – to ważne rzeczy, potrzebne często na wyciągnięcie ręki, ale potrafią stworzyć okropny bałagan. Łatwiej się rozproszysz i zrzucisz brak koncentracji na to, że pracujesz zdalnie, z domu.  Możesz wykonywać skutecznie swoje obowiązki zawodowe z domu, tylko pomyśl o organizacji, nawykach i dobrze się do tego przygotuj. Przegródki w szufladzie, tablica magnetyczna, kilka segregatorów czy mały regał na kółkach pozwolą zachować porządek w miejscu pracy, dzięki czemu nie będzie chciało ci się wracać do…domu. Nawet jeśli dzieli cię od niego jeden krok. Dosłownie!

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here