Jeśli choć trochę interesujesz się psychologią i tym, co można osiągnąć dzięki odpowiednim zachowaniom, zapewne znasz także pojęcie “miękkich technik perswazji”. To coś znacznie bardziej skutecznego i subtelnego niż nacisk czy słowne przekonywanie, choćby za sprawą najlepszych argumentów. To sposób na to, jak uzyskać wymarzony efekt bez zniechęcania do siebie rozmówcy. A przede wszystkim to twoje narzędzie pracy.
Nie tylko dla osób na najwyższych stanowiskach
Perswazja często jest postrzegana jako narzędzie pracy osób znajdujących się na najwyższych stanowiskach: polityków, szefów wielkich korporacji, menedżerów albo liderów grup. Jednak nie tylko oni mogą skorzystać z wiedzy na temat tego, jak działają mechanizmy ludzkich zachowań, które sprawiają, że zgadzamy się na coś, nawet jeśli z pozoru nigdy byśmy nie podjęli takiej decyzji.
Metody miękkiej perswazji mogą być stosowane praktycznie przez wszystkich – zarówno przez osoby, które muszą wywrzeć odpowiednie wrażenie na przyszłym pracodawcy, jak i przez tych, którzy chcieliby uzyskać coś w życiu prywatnym od osób bliskich. Co więcej, wiedza na ich temat pozwala rozpoznawać je w codziennym życiu i bronić się przed nimi, by samemu nie wpaść w pułapkę sprytnego mówcy.
Perswazja jako narzędzie pracy
Perswazja jest niezwykle istotnym narzędziem pracy dla wielu osób, szczególnie dla tych, którzy każdego dnia muszą przedstawić swoją ofertę różnorodnym klientom. Pomaga w rozpoznawaniu ich potrzeb i nastroju, a jednocześnie w takim dostosowaniu zachowania i dobrze odpowiednich metod, aby uzyskać jak najlepszy wynik.
Jest to niezwykle użyteczny środek także, aby wypadać odpowiednio przed szerszym gronem odbiorców, choćby jako prezenter czy wykładowca uniwersytecki. Z całą pewnością przydadzą się między innymi do tego, by lepiej utrzymać uwagę słuchaczy, co przyniesie korzyści dla obu stron.
Jakie zasady zachowania należy wziąć pod uwagę?
Istnieje cały szereg czynników, które wpływają na decyzję lub zachowanie drugiej osoby podczas spotkania. Skuteczna perswazja polega na przekonaniu jej, że proponowane przez siebie rozwiązania są lepsze i powinna zgodzić się na twoje propozycje lub warunki. Jednocześnie stosowane przez ciebie zabiegi nie powinny jej w żaden sposób zrazić do ciebie ani wywołać poczucia przymusu. Dobra perswazja to taka, która nie jest nawet zauważona przez twojego rozmówcę.
Aby dobrze posługiwać się perswazją, należy zapoznać się z kilkoma zasadami ludzkich zachowań, które kierują nami na każdym kroku. Są to zachowania bezwiedne, dlatego tak doskonale oddziałują podczas perswazji, sprawiając, że rozmówca nie czuje się przymuszony i odnosi wrażenie, iż jego decyzja wypływa wyłącznie z jego własnych przekonań.
Sześć najważniejszych zasad zachowania to między innymi reguła wzajemności, zaangażowanie i konsekwencja, lubienie i sympatia, reguła społecznego dowodu, reguła autorytetu oraz reguła niedostępności. Jeśli chcesz poznać je dokładnie i dowiedzieć się, jak każdy z tych elementów wpływa na ludzi, powinieneś sięgnąć po książkę: “Wywieranie wpływu na ludzi”, w której zostały dokładnie omówione.